Segona sessió del projecte a l’Olivera

Avui ha arribat a l’Olivera una maleta pedagògica feta per la Irene García, l’Alba Casas, la Maria Céspedes, el Pau Mora i la Dulce M Torraka, estudiants de Ciències Ambientals de la UB. Es tracta d’una caixa decorada amb dibuixos preciosos que són plantes de l’hort. Conté uns materials per muntar una representació en tres dimensions d’un bancal aixecat d’hort escolar. I ve amb una guia d’ús preciosa, amb dibuixos de l’artista del grup, la Irene.Els infants de 5 i 6 anys de l’Olivera l’han rebut amb molta il·lusió, han explorat cadascun dels materials elaborats pel grup ambientòleg.

En primer lloc, però, hem presentat mútuament els dos grups d’estudiants. Hem explicat al grup universitari el que el grup infantil ja havia treballat: les relacions ecològiques entre plantes i animalons a l’hort (o “cadenes de favors”), i la importància dels cucs de terra al sòl de l’hort (“perquè fan caca que agrada molt a les plantes”). En la darrera sessió havien dibuixat com hauria de ser un hort. Ara, el grup universitari els ha portat un joc per poder aprendre com construir un bancal elevat.

La maleta contenia en primer lloc material elaborat amb llana (pom-poms) per representar terra de l’hort. Ja una nena ha dit que la terra era millor quan era més fosca, comparada amb la del pati que era dura i clara. En la caixa que era la maleta, s’ha posat el substrat, la terra, per fer un bon gruix. Que no quedi una capa fina, sinó que s’aixequi com ho fan els bancals elevats dels horts.

En segon lloc, hi ha cucs representats amb uns ullets molt macos. Aquests s’han disposat dins de la terra. També unes càpsules de cafè representen fems d’ovella i de cavall, que es posen a dins de la terra per enriquir-la. Els cucs ajudaran amb les seves caques.

En tercer lloc, s’han estès per l’espai uns fils blancs, que representen hifes de fongs que ajuden a fer arribar nutrients i aigua a les arrels de les plantes. Pel grup d’infants aquesta peça ha quedat més difícil d’entendre, la maleta la podran aprofitar molt bé grups d’edats més avançades, però en general s’ha entès perfectament que es tractava de fer la millor terra possible abans de posar les plantes, aprofitant que animalons com els cucs de terra ajuden a crear bones condicions.

En quart lloc, s’ha acabat de posar el substrat que faltava, perquè tot quedés ben protegit dins de la terra. La maleta conté tot el que es necessita per fer la instal·lació del reg, amb tubs gota a gota i un dipòsit amb taps d’ampolles d’aigua (tot el material ha estat reutilitzat) que representen l’aigua.

Finalment, sobre tota aquesta terra preparada, es posa una capa-ombracle que representa compost. I encara a sobre, uns pals que representen palla, per fer el “mulxing” per protegir el sòl del sol. 

Amb tot això, ja han pogut plantar les plantes que venien en la maleta, que són quatre plantes d’hort amb unes arrels en les que uns cercles de colors representen l’aigua i els nutrients que necessiten.

Així, ha quedat preparat l’hort de joguina amb un sòl en excel·lents condicions, perquè el proper dia puguin dur a la parcel·la real de l’hort tot el que han après.

Hem agraït molt la feina feta al grup de la UB, preciosa la maleta pedagògica del bancal elevat!!