5. Recerca

La recerca és una dimensió molt important de la nostra tasca i del programa A21E de Sant Cugat. Gràcies a la participació durant anys de la UAB com a coordinadora pedagògica i com a impulsora de la recerca, el grup de recerca Gresc@ (i tota la feina que fa), s’han impulsat recerques en el marc de doctorats, màsters i carreres universitàries, en el marc del grup ESLV, treballs escolars, etc. La col·laboració entre la Facultat de Ciències de la UB i l’Ajuntament també és molt prolífica i genera cada curs noves propostes educatives i recerques que podeu trobar aquí sota.


RECERQUES FETES EN EL MARC DEL TREBALL DE L’AGROECOLOGIA ESCOLAR, L’AGENDA 21 ESCOLAR I L’AGROECOLOGIA AMB VESSANTS EDUCATIVES

Photo by Andy Li on Unsplash

  • Joel Pujol Reina (2020). La biodiversitat a l’hort com aprenentatge servei. TFG de Biologia per la UB adreçat als centres de Primària que vulguin treballar amb l’alumnat de Cicle Mitjà, mitjançant un projecte d’ApS, un concepte tan bàsic com complex i profund: la biodiversitat. La Unitat Didàctica, preparada per fer-la servir als centres, conté la informació necessària, més la proposta didàctica, per al professorat que la necessiti.

  • Clara Font Santana (2020). L’hort com a eina educadora de transformació i reducció de la vulnerabilitat social. TFG de Biologia per la UB adreçat a l’alumnat més vulnerable. La Clara ha treballat amb l’Escola d’Adults a una parcel·la de l’hort urbà de la Xarxa d’Entitats Monestir-Sant Francesc per plantejar un projecte educatiu que podran realitzar els propers anys. Es proposa l’hort com a eina educadora de treball competencial i desenvolupament personal dels joves, així com a mitjà per fomentar el treball en equip, l’adquisició d’hàbits d’estudi i autonomia. Tanmateix, la implementació de les sessions educatives a l’hort tenen com a objectiu educar en la sensibilitat ambiental, fomentant el pensament crític, el diàleg i el debat envers la situació d’emergència climàtica en la que vivim actualment. En aquest treball s’exposa la metodologia utilitzada per la creació del material didàctic que servirà com a guia durant el desenvolupament del projecte en el futur.

  • Eduard Codó, Martin Ferrer, Laura Mena i Peiyu Zheng (2020). Manual per la reducció de residus als centres educatius. Aportació realitzada per aquest equip d’alumnes de l’assignatura Desenvolupament Sostenible de la Universitat de Barcelona, amb la tutorització del professor Enric Tello i l’Ajuntament de Sant Cugat. Es tracta d’una proposta per reorientar el treball dels residus i actualitzar continguts, ja que ens continuem basant en el reciclatge dels residus, en polítiques de final de canonada i en una mirada no social del tema.

  • Laura Ruiz (2020). Les pors alimentàries. Reflexions i propostes per superar pors en el sistema alimentari escolar. Treball Final de Grau de Biologia per la UB sobre les pors i desinformacions que dificulten la participació de l’alumnat en l’alimentació. L’objectiu és proporcionar un instrument que ajudi a reduir les pors alimentàries i a promoure la participació dels estudiants en la manipulació d’aliments. L’elaboració de l’instrument s’ha aconseguit mitjançant la lectura d’entrevistes ja realitzades per analitzar els temors alimentaris de les persones i respondre’ls amb l’ajuda de regulacions i documents de l’Agència Catalana de Salut Alimentària. També ha revisat algunes activitats sobre seguretat alimentària ja creades, per contextualitzar-les millor amb el concepte d’agroecologia escolar.

  • Marta L Dengra (2018). Transición agroecológica en el comedor de
    la Escola La Floresta, Sant Cugat del Vallés. Treball de final del postgrau Dinamització Local Agroecològica (UAB). Aquest és el tercer treball del postgrau que es centra en la realitat de Sant Cugat, concretament en el menjador escolar de La Floresta per fer una proposta de transició agroecològica. Què significa que un menjador escolar passi d’ecològic a agroecològic? La Marta proposa que sigui l’alumnat que entri en contacte amb la pagesia per produir canvis.

  • Berta Claramunt Serra (2018). Impuls a la creació d’un obrador comunitari a Sant Cugat del Vallès. Treball de final del postgrau Dinamització Local Agroecològica (UAB). Aquest treball proposa la implantació d’un obrador comunitari ecològic, en el marc del programa Alimentem Collserola, en el que la pagesia podria transformar els seus productes, per exemple en conserves. També ha obert la possibilitat de que l’obrador es vagi implementant a poc a poc de manera distribuïda gràcies a la participació dels centres escolars, especialment de secundària. això permet projectes educatius ben interessants.

Feu clic a les imatges de la guia (a l’esquerra) o del TFG (a la dreta) per accedir als documents del Ferran Crespo. Com diu el Ferran: L’educació ambiental ha de crear persones proactives, crítiques envers el món, amb capacitat per a transformar-lo i amb ganes de deixar el món millor de com l’han trobat.

  • Francesc Albert, Tania Donate, Ainara Galarza i Òscar Sànchez (2018). El sistema alimentari escolar: una aproximació des del Metabolisme Social. Estudi i proposta que concreta la primera edició del 2017. Des de l’assignatura Desenvolupament Sostenible de la UB (ciències ambientals) realitzen un projecte d’Aprenentatge Servei a favor de la xarxa d’horts escolars de Sant Cugat.  Aquest és el resultat del curs 2017-18.

  • Carla Jacas (2017) ha presentat el seu TFG sobre l’hort escolar solidari.



logo_pere


  • El Pau Cardoner ha presentat la seva tesi del Màster de Recerca en Educació: Perspectives d’incoroporació de la granja a l’agroecologia escolar, el 13 de setembre de 2016. Aquest Treball de Fi de Màster sorgeix del recent conveni entre la UAB i l’Ajuntament de Sant Cugat, pel qual la universitat es compromet a diagnosticar les activitats desenvolupades a les dues granges escolars de Sant Cugat i plantejar com millorar-les a nivell legal, sanitari i educatiu. Ja que la idea és que les granges escolars vagin en la línia de l’Agroecologia Escolar, el treball aborda les qüestions per les que està interessada: funcionament de la granja com a sistema agroecològic, presència dels diversos àmbits del sistema alimentari, pluriepistemologia i treball amb les 3 dimensions educatives (científica, tecnològica i social), etc. A grans trets, la conclusió és que queda molt de camp per córrer però que algunes de les propostes d’aquestes escoles són molt aprofitables de cara a fer Agroecologia Escolar a través de les granges escolars.

pau_dibuix


  • La Lorena Navarro ha defensat el seu TFG de Biologia (l’11 de juliol 2016 a la UB) anomenat “Les plantes medicinals com a eina didàctica en els centres escolars” sobre el treball amb el llenguatge tradicional en recerca del Coneixement Ecològic Tradicional, l’experimentació amb una espiral de medicinals i amb una proposta educativa d’aprenentatge servei.

lorena_avies


portada


portada


  • L’Alba Llobet i la Luz Lezcano, dirigides per la Dolors Bosch, han presentat el seu treball de batxillerat (aquí portada i índex) a l’INS Joaquima Pla i Farreras: Sigues el canvi que vols veure en el món. Es tracta d’una reflexió sobre els problemes socioambientals en diferents nivells i una implicació personal en les xarxes socials, en l’associació OSEA, i en una activitat escolar al seu propi centre.

 

portada


La Miren Rekondo, la Mariona Espinet, el Germán Llerena i l’Anna Fitó han proposat una comunicació pel congrés NARST 2016 sobre la recerca realitzadada a l’escola Gerbert d’Orlhac de Sant Cugat del Vallès: La construcció discursiva de la competència d’eco-ciutadania en educació primària a través del disseny tecnològic col·laboratiu en agroecologia escolar.

dibuixmiren


  • La Tatiana Sánchez, amb la tutorització de la Teresa Sauras (UB) i el Germán Llerena (Ajuntament de Sant Cugat) ha fet una anàlisi de com en els horts urbans (com els familiars del Turó can Mates de Sant Cugat) s’hi poden promoure o no iniciatives i criteris de funcionament ambientals, ecològics. Ho ha fet com a Treball de Final de Grau de la carrera de Ciències Ambientals per la UB l’1 de setembre de 2015.

portada_tatiana


La Mariona Espinet, en nom seu i del Germán Llerena i la Miren Rekondo ha presentat la comunicació School Agroecology: Building a frame for the educational reconstruction of Agroecology al simposi ESERA 2015 sobre transposició didàctica a Helsinki, Finlàndia.

portada


foto_berta


portada


marinaleda


(foto de la Isabel Gómez)


gemma


  • La Laura Garcia ha estat fent pràctiques i el Treball de Final de Grau (aquí annexos) de ciències ambientals per la UB amb nosaltres. Ha dissenyat i executat -amb el PQPI-PTT i amb un centre del seu poble (Sant Joan Despí)- unes activitats sobre cicles dels materials, models de gestió dels residus, aspectes polèmics de l’aigua d’aixeta o d’ampolla. També ha dissenyat, executat i finalment avaluat amb el suport també del Pere Grau una activitat sobre la roba que s’inspira molt en l’agroecologia i va “més enllà de les tres R”.

cicleroba


  • La Clàudia Casas, estudiant de batxillerat de l’escola Europa, ha realitzat aquesta recerca: “No llencis el teu futur, recicla“, que parteix dels residus però acaba proposant un hort urbà com la millor fórmula per reduir els residus.

claudia


Sin título



  • Documentació: Recerca sobre la didàctica d’una educadora agroambiental (2013), feta com a treball de final de llicenciatura de Magisteri de la Sara. Aquí trobareu la documentació que ha realitzat de 4 dies de l’educadora agroambiental MC amb p3 a l’escola Pins del Vallès. Feu clic a les fotos.
1p3 2p3 3p3
4p3
      • Aquí (fent clic a les imatges) trobareu la documentació feta per les estudiants de Magisteri Carla Gómez Cahiz, Marina Cano Hernández i Maria Martin Casado a l’escola Gerbert d’Orlhac:
documentacio1 documentacio2 documentacio3
documentacio3 documentacio5 documentacio6
documentacio7 documentacio8

portada_cesc_gordo_et_al





Sin título


Sin título


Sin título


Sin título