AGENDA 2030 ESCOLAR

L’Agenda 2030 Escolar és el programa de suport als projectes escolars de sostenibilitat de Sant Cugat del Vallès:

  • S’ha iniciat en el curs 2018-19.
  • Existeixen unes subvencions anuals per als projectes escolars d’educació ambiental dels centres públics de primària i secundària, així com unes ajudes per als centres del Patronat Municipal d’Educació.
  • L’A2030E és una continuïtat de l’A21E anterior, iniciat l’any 2003 per Medi Ambient i Educació de l’Ajuntament.
  • Participa de la xarxa XESC: Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya.
  • La recerca forma part del programa: recerques impulsades per la UAB, per la UB i pels centres de secundària.
  • El treball més important realitzat, gràcies a un treball en xarxa continuat i divers, ha estat per impulsar l’agroecologia escolar, que promou la transformació del sistema alimentari escolar per part de l’alumnat.
  • L’agroecologia escolar ha impulsat durant més d’una dècada els projectes amb horts escolars. La producció agrícola ha tornat així a Sant Cugat, també amb el projecte de l’Ortiga a can Monmany.
  • Can Monmany és una finca agroecològica de Valldoreix que ha acabat esdevenint un equipament públic. S’hi realitza un projecte productiu, educatiu i social. L’Ortiga és una entitat molt dinamitzadora.
  • Fa poc que el consorci del parc natural de Collserola ha impulsat, amb Arran de Terra, l’impuls per la transició agroecològica de la serra. El programa Alimentem Collserola dóna suport a la pagesia local que s’organitza, s’enxarxa i s’impulsa. Actualment hi ha dues explotacions agroecològiques: can Monmany i La Rural.
  • Els centres de Sant Cugat, amb el primer impuls de Paidos i l’AFA de l’escola Catalunya, han iniciat un projecte de consum als menjadors escolars de la pagesia de proximitat. Per ara els resultats són molt satisfactoris i s’espera que es vagi estenent a tots els centres que ho desitgin.
  • Els projecte educatiu del menjador, de migdia o lleure, s’alia així amb el projecte docent del centre per una agroecologia escolar molt més àmplia i transformadora.
  • A més, s’està treballant per implementar el programa contra el malbaratament alimentari Recooperem, impulsat pel consell comarcal, el consorci de residus i l’agència catalana de salut pública. Diversos centres ja fa temps que tenen accions contra el malbaratament (especialment el Catalunya); el programa Recooperem proposa la congelació del menjar sobrant com a mecanisme per la seva conservació. Es treballa també per impulsar un projecte educatiu sobre el malbaratament.
  • Un altre projecte en desenvolupament i de llarg recorregut és el d’un obrador ecològic (una cuina per elaborar aliments transformats com pa, melmelades, conserves) en les cuines dels centres escolars.
  • A secundària els projectes escolars comptem amb el suport fa uns anys de l’entitat MEL – Eduació Ambiental, a través del Pla de Dinamització Educativa, i de l’ONG Justícia Alimentària, a través del programa Alimentacció – xarxa d’escoles per un món rural viu.
  • Els serveis municipals de la brigada o la planta de compostatge de can Calopa aporten recursos gratuïts als horts escolars.
  • A més a més, a Sant Cugat els centres poden comptar amb l’Ambiteca, equipament d’educació ambiental, l’Oficina Sostenible i programes d’estalvi i eficiència com la Marató de l’Energia i altres.