9. Aprenentatge Servei

Estudiants de secundària a la cooperativa El Cabàs

Quins projectes d’Aprenentatge Servei són possibles en Agroecologia Escolar? és clar, infinits. Aquí posarem les necessitats i possibilitats de serveis per part d’alumnes a Sant Cugat del Vallès. Hauria de servir per impulsar imaginar projectes relacionats amb l’alimentació.

Possibilitats d’actuacions solidàries:

Donar suport puntual hortícola amb les mans a algun hort (perquè considerin que la població ha d’aprendre a fer-se menjars de proximitat, estil fer brigada de treball, pot ser per desherbar, per garbellar compost, per coses així si és per la comunitat, i si és per algú particular poden ser feines d’hort)

  • A població escolar, a qualsevol hort escolar (amb famílies a l’estiu, només) o als horts escolars solidaris, que n’hi ha més d’un. L’INS Joaquima Pla i Farreras, per exemple, van ajudar a posar en marxa el compostatge a les escoles Gerbert d’Orlhac i Collserola.
  • A població dels horts urbans: als horts de Mira-sol, parc del Turó can Mates, Volpelleres, san Mamet (c/Amposta, el de l’Ateneu), el de l’Ambiteca o quan comencin el de lleure, el de Sant Francesc o el de Roquetes.
  • A l’hort social can Possible (quan torni a obrir, ara mateix està tancat).
  • A horts professionals només si per casualitat hi hagués una oportunitat concreta. Un exemple clar és l’espigolada: recollir els fruits que no surt a compte recollir per part de la pagesa, veure l’associació Espigoladors.
  • A can Monmany es podria col·laborar amb les estructures educatives, amb la millora de l’entorn; hi ha més professionals però caldrà anar coordinant bé l’acció a través de l’ajuntament. Alumnes de l’INS Arnau Cadell, per exemple, van ajudar a fer tanques de biodiversitat.
  • Fent coses pels horts: produint hotels d’insectes, caixes nius d’ocells, menjadores d’ocells, a partir de material de reciclatge de l’Ambiteca, fent la plana web d’algun hort que la vulgui…

Fer de formadors/es en algun tema d’agroecologia:

  • L’INS Angeleta Ferrer i Sensat, per exemple, van donar a conèixer amb teatre llegendes locals agrícoles les escoles l’Olivera, Ciutat d’Alba i l’EB el Tricicle.
  • L’INS Joaquima Pla i Farreras va ajudar a posar en marxa el compostatge de les escoles Collserola i Gerbert d’Orlhac.

Fer una campanya de difusió d’allò que han descobert i creuen que val la pena difondre:

  • Entre el seu entorn social.
  • A la població general (ràdio, mitjans, etc).
  • A altres classes.
  • L’escola Collserola ha organitzat una fira amb plantes medicinals per donar a conèixer aquest recurs entre la població.

Recollir diners per causes diverses que hagin treballat a classe.

  • L’alumnat de l’escola Turó can Mates porta uns anys cultivant el seu hort solidari, venen allò que obtenen i aportant diners per continuar un programa solidari de l’escola quan el centre tanca per vacances. L’associació de consum solidari El Cabàs ha recollit aquests diners per fer sòcies d’estiu a les famílies del centre que tenen dificultats econòmiques, oferint cistelles de verdura ecològica.
  • Pot ser una campanya al Sud global o al Nord local. Ha d’anar acompanyat de campanya de difusió i d’una reflexió important sobre quina és la qualitat de l’ajuda, si us plau contactar amb Cooperació de l’Ajuntament.

Tasques de manteniment o millora de l’entorn:

  • Cal anar en compte de no caure en la primera idea: cal plantar per arbres, perquè potser no és adequat, es pot consultar a Medi Ambient de l’Ajuntament quines accions es poden fer. Un exemple és el manteniment de les zones en les que s’ha tret la canya americana, que sempre rebrota, fins que la nova vegetació de ribera surt i ja impedeix que es desenvolupi. La primera actuació, treure les canyes, cal fer-la professionalment amb màquina pesada, i en canvi el manteniment és qüestió de picar el terra amb paciència i quanta més gent millor.
  • Les caixes niu o similar també són una opció en alguns indrets de l’entorn, però sempre assessorats pels tècnics municipals, no sigui que afavorim malalties entre els animals, per exemple.