Un premi que reconeix una bona feina

La UAB organitza anualment uns premis “Arcadi Oliveres” als millors Treballs de final de Grau que l’alumnat fa a cadascun dels graus. Enguany li han donat, pel grau d’Educació Primària, al Gabriel Barguilla Moreno, que va fet un TFG en l’hort de l’escola l’Olivera, amb la Cristina Gómez d’educadora agroambiental: Disseny i implementació d’una situació d’aprenentatge a un hort escolar.

El TFG que ha fet el Gabriel enllaça amb els TFG de la Clàudia Pintado Pedrero, d’Educació Infantil de la UAB, i de l’Alba Guarner i Viedma, de Ciències Ambientals de la UB. Us volem explicar en què consisteix l’esforç que estem fent entre aquests estudiants de la UAB, altres estudiants que donen suport amb les pràctiques i les educadores agroambientals implicades.

El projecte cerca elaborar una sèrie de Situacions d’Aprenentatge o altres dinàmiques educatives per augmentar, des d’Infantil, el pensament complex envers l’hort escolar. L’alumnat d’Infantil descobreix des de l’inici uns elements com plantes i animalons a l’hort que a poc a poc han de ser combinats en una mirada més sistèmica, més ecològica, per la que el que importa de veritat són les relacions entre uns i altres i amb nosaltres.

En un primer moment, amb l’edat de 5 anys (amb la Clàudia), plantegem la descoberta de la interacció entre animals i plantes de l’hort, a través del concepte de “cadenes de favors”. Amb la pregunta repte de si podríem ajudar en aquesta cadena de favors, i aprenentatges sobre quines relacions es donen a l’hort, la Situació d’Aprenentatge proposa la construcció d’un refugi d’insectes per a la nostra intervenció positiva. Les cadenes de favors es refereixen tant a les de mutualisme, de pol·linització, etc, com a les de parasitisme o comensalisme, com ens recorda l’Alba en el seu treball.

Més endavant, ho hem fet ja a Primer (amb el Gabriel i el mateix grup que havia fet l’experiència amb la Clàudia), una segona SdA planteja la pregunta de si el sòl és important i com podem ajudar a que sigui millor. Els cucs de terra ens ajuden a descobrir que les cadenes de favors no són només entre plantes i animals, o entre plantes i entre animals, sinó que el sòl és un element complex que juga un paper molt important, ja que permet que entri aire i aigua a les arrels, per exemple. Els cucs aporten nutrients amb els seus excrements, de manera que l’alumnat s’ha imaginat com serien unes bones cases per ells i ha acabat posant en marxa una vermicompostera.

En un tercer moment que preparem per fer aquesta primavera, plantejarem el disseny d’un bancal aixecat, ja que ens permet avançar encara més en la comprensió del funcionament ecològic, i a més situa la nostra acció com a molt important, amb impacte positiu o negatiu segons com fem les coses. El bancal aixecat i cobert prova d’imitar la natura. Per això, farem servir un recurs nou que s’està elaborant a hores d’ara, per part d’unes estudiants de la UB (assignatura Desenvolupament Sostenible de ciències ambientals): una maleta pedagògica. Aquesta és la nostra intenció:

Sessió 1: 19 d’abril 2024

  1. Recollim la feina feta en el curs:
  • Han explorat les cadenes de favors entre animals i plantes, i han millorat els refugis d’insectes que tenen a l’hort.
  • Han explorat la importància del sòl i hauran posat en marxa la vermicompostera

Recollirem l’experiència feta en un mural.

  1. Plantegem la pregunta: “com hauríem de muntar un tros d’hort?”. Ja sabent que els animals i les plantes es fan favors, que els cucs viuen sota terra i fan túnels i enriqueixen la terra per les plantes, com hauria de ser l’hort?

Sessió 2: 3 de maig 2024

Arribarà la Maleta Pedagògica elaborada pel grup de la Irene García, l’Alba Casas, la Maria Céspedes, el Pau Mora i la Dulce M Torraka (UB, CCAA) que permetrà jugar a muntar una parcel·la aixecada d’hort, en tres dimensions, de 1m (llarg) x 0’5m (ample) x un pam (alt). Hi haurà elements que representaran terra, aigua, compost d’ovella, fem de cavall, compost de brossa orgànica, tubs de reg, hifes de fongs, animalons, cucs de terra, plantes amb arrels, etc.

En el muntatge-joc es veurà:

  • Que cal aixecar el terra en bancals perquè sigui dipòsit d’aigua i permeti la vida de molta microfauna i microflora.
  • Que dins el bancal hi ha d’haver vida: fongs, animalons, cucs… que van aportant nutrients per a les plantes.
  • Que el compost d’ovella, molt mineralitzat, es posa dins del bancal perquè està ràpidament disponible per les plantes.
  • Que els fems de cavall es posen sobre la parcel·la perquè estan menys madurs i s’aniran incorporant al terra.
  • Que el bancal es munta en capes per cobrir del sol i protegir l’ecosistema intern del sòl: la palla per fer “mulxing”, el compost de brossa orgànica per enriquir la terra, etc.
  • Que la incorporació de compost anirà enriquint amb el temps el terra i es farà més fosc, amb més nutrients.

La maleta serà la base per fer el bancal aixecat. Al final estaria bé fer una foto de com quedi.

Sessió 3: 17 de maig 2024

Muntem la parcel·la: cal posar en pràctica el que hem après amb el joc i anar-nos plantejant molts “perquès”:

  • Per què cal aixecar el terra?
  • On i per què posar fongs, animalons, cucs?
  • On i per què posar el compost d’ovella?
  • On posar els tubs de reg?
  • On i per què posar els fems de cavall?
  • Com i per què posar compost de brossa orgànica?
  • Per què posar la palla per sobre?
  • Què caldrà fer amb el temps per millorar la terra?
  • Què anirà passant amb els fongs, animalons, les plantes?

La parcel·la aixecada quedarà muntada.

Sessió 4: 31 de maig 2024

El grup d’infants portarà la Maleta Pedagògica al seu grup paral·lel per ensenyar-los com muntar una bancal aixecat.