Recursos del municipi

Els centres trobareu els recursos del municipi per fer Educació Ambiental/Sostenibilitat:

Material inclòs en el dossier s’A2030E de Sant Cugat (i enviat als centres en format paper):

1

Conveni entre l’Ajuntament i els centres escolars públics de primària i secundària per impulsar l’Agenda 2030 Escolar

2

Guia per presentar projectes (només centres públics de primària i secundària)

2b

Adheriu-vos a l’A2030E!
(per tothom)

3can Monmany i l’Ortiga

4  La pagesia de Collserola alimenta les escoles!

5Horts urbans

6Recooperem: cuina per compartir contra el malbaratament

7Programa Alimentem Collserola 8Activitats del Pla de Dinamització Educativa
9MEL: Quina relació hi ha entre el canvi climàtic i l’alimentació?

10Programa Alimentacció de Justícia Alimentària

11

Planta de compostatge de can Calopa

12

La brigada municipal

13

L’Ambiteca: els residus

14

Recerques

15

El llibre de l’agroecologia escolar

16

ESLV

El blog de l’agroecologia escolar

17

Propostes per projectes d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari

18Oficina Sant Cugat Sostenible

19

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Can_coll_300dpi.jpg/128px-Can_coll_300dpi.jpg

can Coll

20

Lectura crítica de mitjans de comunicació

21

Pel·lícules i documentals recomanats

  1. El text del conveni signat per l’Alcaldessa i directores i directors dels centres públics de primària i secundària. Un annex permet la incorporació (amb recursos propis) de tot tipus d’actors: AMAP/AFA, entitats, escoles concertades/privades, empreses, etc.
  2. Cada curs, en virtut del que estableix el present conveni, els centres públics presenten una justificació de la subvenció rebuda el curs anterior i un nou projecte pel curs següent. La data és sempre (amb excepció d’aquest curs) el 15 de juliol. A l’apartat 2 trobareu una guia per poder presentar la justificació i projecte. És més difícil d’explicar que de fer.
  3. Can Monmany és la finca agroecològica en la que produeix verdures el col·lectiu l’Ortiga. Allà realitzem bona part de les activitats educatives del Pla de Dinamització Educativa. A l’apartat 3 podreu conèixer aquest equipament.
  4. Alimentem Collserola és el programa que promou la Transició Agroecològica de Collserola. La petita pagesia agroecològica de Collserola ens pot aportar informacions, projectes, llavors, etc., per al nostre hort escolar i una oportunitat preciosa de productes de proximitat pel nostre menjador escolar ecològic. El valor de l’agricultura de proximitat per l’educació, sense dubte, és l’oportunitat de relacionar-nos amb aquesta pagesia. A l’apartat 4 coneixereu aquest programa i especialment el Catàleg de Pagesia de Collserola.
  5. Els horts urbans són una realitat cada vegada més present al nostre municipi. Són també una oportunitat per desenvolupar projectes educatius comunitaris. A l’apartat 5 trobareu els contactes per poder conèixer aquests terrenys i col·lectius.
  6. El programa Recooperem contra el malbaratament alimentari és un programa que promou que l’aliment que no se serveix a les cuines escolars es congeli i diverses entitats socials el passin a recollir pels seus menjadors socials. Us el presentem a l’apartat 6.
  7. Alimentem les escoles és una iniciativa impulsada per diversos actors de Sant Cugat que treballa perquè els menjadors escolars tinguin com a proveïdora la pagesia local. És un procés complex, experimental i molt il·lusionant que us presentem a l’apartat 7.
  8. Les activitats del Pla de Dinamització Educativa estan subjectes a limitacions pressupostàries i legals, però estan aportant un complement als vostres projectes amb activitats difícils de fer al centre. A l’apartat 8 trobareu un llistat d’aquestes activitats, és útil veure el recorregut que proposem al llarg de l’escolaritat. A més, aquestes activitats s’han preparat amb l’opinió de professorat divers; un animem a que ens feu suggeriments i que treballem plegats/des per fer evolucionar aquestes activitats.
  9. I quina relació hi ha entre el sistema alimentari i el canvi climàtic? Per què transformant el sistema alimentari escolar podem estar intervenint en aquest problema global? El col·lectiu MEL-Educació Ambiental ens fa arribar un text que ho explica, a l’apartat 9. MEL ens acompanya aquests darrers cursos amb les activitats del PDE de secundària.
  10. I quins altres aspectes estan en relació amb el sistema alimentari? VSF-Justícia Alimentària Global ha preparat una base de recursos educatius al vostre abast per aprofundir en la qüestió de la justícia social, el gènere, etc., en relació amb el model alimentari que domina en el planeta. L’apartat 10 us donarà accés a aquest gran recull de propostes i experiències desenvolupat amb el programa Alimentacció i la Xarxa d’Escoles per un Món Rural Viu.
  11. Els vostres horts tenen al seu abast el servei municipals-comarcal de la planta de compostatge de can Calopa, que us ofereix compost gratuït, si el demaneu a través dels serveis tècnics. A l’apartat 11 trobareu l’accés a aquest servei municipal.
  12. Els vostres horts també tenen la possibilitat de que la brigada de jardineria passi el motocultor. A l’apartat 12 trobareu l’accés a aquest servei municipal.
  13. L’Ambiteca és un nou equipament municipal, a la deixalleria, que ofereix moltes possibilitats als centres, començant per una visita guiada, per fer projectes escolars en què la tecnologia manual jugui un paper. A l’apartat 13 us la presentem, i també responem a la pregunta: què hem de fer amb els residus?.
  14. La recerca educativa ha estat fa temps una dinàmica assumida dins de l’agroecologia escolar, gràcies a l’impuls de la UAB (Departament de ciències de la Matemàtica i les Ciències Experimentals, grup GRESC@). Les recerques de tot tipus d’estudiants: de doctorats, de màsters, de graus (Ciències Ambientals i Biologia especialment, de la UAB i de la UB), de batxillerat… ens permeten acompanyar experiències d’innovació i reflexionar sobre el que fem, però també elaboren sovint recursos concrets: unitats didàctiques, guies per al desenvolupament de projectes a l’hort, etc., que us presenta l’apartat 14. Les tenim totes recollides i us les facilitem en el blog de l’Agroecologia Escolar.
  15. Hem escrit el primer llibre de la sèrie Agroecologia Escolar de l’editorial Pol·len, basat en l’experiència santcugatenca. L’apartat 15 és el llibre que esperem que gaudiu.
  16. L’experiència àmplia santcugatenca en agroecologia escolar es pot conèixer al Blog de l’Agroecologia Escolar. L’apartat 16 us presenta el blog.
  17. L’Aprenentatge Servei i el Servei Comunitari són projectes en que l’alumnat escull accions solidàries a fer per la seva comunitat, i l’aprenentatge s’estructura en funció dels mateixos. En relació al Medi Ambient en podem fer més, us ho explica l’apartat 17.
  18. L’Oficina Sostenible és un recurs per a la informació ciutadana que col·labora sovint amb projectes de recerca de batxillerat i altres. Ho trobareu a l’apartat 18.
  19. Can Coll, el centre d’educació ambiental del parc natural de Collserola, és un recurs públic a disposició de tots els centres. L’apartat 19 us el presenta.
  20. Us proposem endinsar-vos en l’anàlisi crític de pel·lícules, premsa i en general mitjans de comunicació, ja que tenen un gran poder per la construcció de l’imaginari. Pensem que això és important a la secundària, i us fem arribar, en l’annex 20, algunes informacions i propostes al respecte.