Preguntes de recerca

Per fer recerca sempre hi ha temps! I de preguntes en tenim moltes, aquí escrivim unes quantes per si estàs pensant en fer recerca en Agroecologia Escolar.

  • Quins actors de la comunitat poden col·laborar amb l’escola i com veuen l’agroecologia escolar? Com és aquesta “família de l’eco-alimentació”? Lucie Sauvé i el seu equip han realitzat una recerca a partir london-244261_640d’una pregunta similar al Québec.
  • Quina és la realitat actual de la figura d’educador/a agroambiental? qui fa què i amb quines perspectives? Procurarem posar fil a l’agulla amb la Red de Universidades Cultivadas.
  • Quins coneixements i pràctiques tradicionals existeixen a l’entorn que puguin ser reconegudes i valoritzades a l’escola? A Sant Cugat, la Berta Claramunt i la Lorena Navarro, amb l’ajut de la Laura Calvet, han començat a preguntar-s’ho, i cal preguntar-se també quines dinàmiques permetrien aquest treball educatiu amb l’epistemologia tradicional.
    • Està ben dimensionada l’espiral de l’escola Pi d’en Xandri?
    • Com aprèn un grup d’alumnes en una recerca biològica sobre l’espiral de medicinals, en contacte amb la residència Sant Salvador?
  • Com es pot ampliar i enriquir la dimensió ecològica de l’hort escolar? ¿Es pot treballar amb l’ornitologia, la botànica, la micologia, l’edafologia? El Darío del Campo ha començat a pensar-hi.
  • Com pot la tecnologia entrar als centres escolars orientada ambientalment i social? És el moviment de l’STEM una oportunitat? Pot estar orientat ambientalment i social?
  • Quina granja escolar pot ser útil dins l’àmbit productiu de l’agroecologia escolar? el Pau Cardoner ha començat a donar-li voltes
  • Com s’ha desenvolupat a Sant Cugat el projecte “llavors”, després de la proposta feta per ESLV?
  • Com es treballen els residus, l’energia, l’aigua (els vectors ambientals clàssics) als projectes d’hort escolar ecològic?
  • Es podria fer una transposició didàctica del Metabolisme Social, un concepte propi de l’ecologia política i les ciències ambientals? La Berta Castellà i la Carla Jacas estan treballant-hi.
  • Quines metodologies de recerca ens permeten investigar amb la perspectiva de l’alumnat? De nou, la Carla i la Berta hi treballen.

Crida a la recerca i l’acció educatives en agroecologia escolar

Des de l’Ajuntament de Sant Cugat i el grup Gresc@ de la UAB us fem una crida a que desenvolupeu treballs en aquest camp. La participació de l’alumnat en la transformació social i ambiental té l’oportunitat, en el sistema alimentari escolar, de ser significativa. Transformar el sistema alimentari escolar en base a criteris socials i ambientals no és gens fàcil, i pot ser un procés educatiu molt interessant.

Es tracta d’un camp molt ampli, de manera que, sent pràctics, es pot enfocar el tema des d’una diversitat enorme de plantejaments i de realitats tant docents com investigadores. Ens tindreu al costat!