Secundària

La secundària ve treballant des de 2007 per desenvolupar l’agroecologia escolar. El 2014 es va iniciar un grupet de treball que ha continuat de formes diverses i diversificades.

  • El treball a l’INS Arnau Cadell ha posat en marxa una adaptació curricular a quart de l’ESO en forma de projecte de cooperativa d’alumnes que treballen l’hort ecològic. Aquest treball de centre ha estat dut a terme per un nombre elevat del professorat i ha comptat amb l’ajuda de l’ONG vsf-Justícia Alimentària Global, i també per l’associació d’educació ambiental MEL i l’Ajuntament. Aquí trobareu una avaluació o sistematització molt interessant de l’experiència.
  • S’ha desenvolupat un projecte d’aprenentatge servei també a l’INS Arnau Cadell, i també a quart de l’ESO, dins de Cultura i Valors (i matèries similars), sobre la Pobresa Alimentària. També amb els mateixos actors que l’anterior. Aquí us l’expliquem.
  • S’ha començat a treballar una línia diferent, la de l’anàlisi de les pel·lícules taquilleres. S’ha començat amb una experiència a tercer de l’ESO a l’INS Arnau Cadell i altres experiències a altres centres. Aquí la trobareu. No és que sigui necessàriament d’agroecologia escolar, però sí permet imaginar com treballar la dimensió cultural (centrats en la cultura contemporània).
  • Una nova activitat, sobre l’impacte dels mòbils i l’alternativa Fairphone, ha estat també experimentada a l’INS Arnau Cadell. Ens pot ajudar a iniciar una línia més relacionada amb les tecnologies.
  • L’activitat que hem fet els darrers anys sobre el canvi climàtic començarà a evolucionar.

El grup de treball de secundària ha donat els seus fruits, tot i que ens hem reunit poques persones i vegades:

Primera trobada

El 27 d’octubre de 2014 hem inaugurat un grup de treball de secundària. A l’IES Vall d’Hebró de Barcelona, una jornada (veure un resum fet per la Marta) que ha aplegat a professorat de Barcelona i Sant Cugat (impulsades per les respectives Agendes 21 Escolars):

  • varem visitar l’impressionant hort de l’IES, de la mà del Josep Antonio,
  • el Xavier Montagut (professor d’economia de secundària a l’Hospitalet i president de la Xarxa de Consum Solidari) ens va explicar com treballava ell a les classes el tema de la sobirania alimentària
  • varem debatre sobre com treballar a secundària amb el tema.

Segona

El dia 17 de novembre hem fet a l’Ajuntament de Sant Cugat la segona trobada, primera del grup de treball a Sant Cugat:

  • El Miquel Vallmitjana, profe de secundària a Cerdanyola i expert en biologia mol·lecular/transgènics i més, ens va fer una explicació panoràmica de la situació del pick oil i les seves conseqüències en el model agroalimentari actual.

Ens ha aportat aquestes presentacions:

http://mikellbloc.files.wordpress.com/2014/11/necessitatenergeticacanvimodel_tarragona_310512.pdf (sobre la situació energètica i alimentària global)

http://mikellbloc.files.wordpress.com/2014/11/debat_terrassa_160414.pdf (sobre els transgènics) 

  • La Maria Lidón, tècnica de vsf-Justícia Alimentària Global, va explicar com la seva organització ha treballat en el programa Alimentacción -especialment amb primària- els darrers anys. L’any passat es va realitzar a Valldoreix (Jaume Ferran Clua i can Monmany) la segona trobada de la Red de Escuelas por un Mundo Rural Vivo, impulsada pel programa Alimentacción. VSF Justícia Alimentària Global posa a la nostra disposició la possibilitat d’un acopanyament proper per treballar ara aquests temes a secundària. Mireu la prosposta en aquesta presentació que ens va fer. Hi ha la possibilitat de materiales, elaboració de propostes d’activitats conjuntes, etc.
  • Varem estar després conversant sobre com treballar en aquesta etapa. El dia 1 de desembre (17h a l’Ajuntament) farem la tercera o segona trobada, en la que ens plantejarem projectes concrets a fer en el marc de l’agroecologia escolar.
  • Després de Nadal la idea és fer alguns projectes, amb els recursos dels que disposem, humans i materials, per després de final de curs dedicar un parell de sessions a avaluar.

Tercera

L’1 de desembre de 2014 hem estat a l’Ajuntament, a partir de la presentació de l’agroecologia escolar que ha fet el Germán, parlant de què fer i com fer a secundària, per aquest curs. Han sortit les idees següents:

  • INS Arnau Cadell: posar en marxa un hort per aprendre valors ecològics.
  • INS Angeleta: un taller formatiu de poda (que el pot fer el PTT), un de flors i un d’hivernacle.
  • INS Pla Farreras: fer un vídeo de l’hotel d’insectes que estan fent.
  • PTT: fer un vídeo també del seu procés per poder ensenyar als de p4 del Catalunya.
  • L’experiència del Gran Recapte s’ha fet amb 4rt de l’Arnau Cadell i també es fa a 2n de l’Angeleta, la podem avaluar i veure si el curs que ve tenim una proposta interessant, més aprofundida [que pot ser útil per la matèria de “servei comunitari” que es posarà en marxa]. Es tracta d’una proposta crítica, i cal veure quin nivell de criticitat es pot proposar per cada curs.
  • INS Angeleta: treballar a partir de la proposta del Xavier Fontich dels gèneres literaris.

Apart, hi ha hagut un bon “mercat de connexions”:

  • Educadores i profes han previst activitats.
  • Practicants i educadores han previst treballar plegats.
  • Educadores, practicants i ONG han previst fer propostes comunes.
  • etc.

A partir d’ara, comencem a treballar i ens emplacem a final de curs per avaluar la feina feta.

Aquesta pàgina ha de servir per donar compte de la feina i posar a disposició del professorat material divers que li pugui ser útil. És un tema emergent, per tant estem tothom començant a pensar com treballar-lo, i aquest és l’objectiu del grup de treball. Per tant, els materials (vídeos, articles, documents) són diversos:

  • materials sobre la sobirania alimentària, l’agroecologia, l’agroecologia escolar i els horts, i
  • material sobre el treball educatiu: propostes d’activitats, reflexions, etc.

Us convidem a enviar material que vulgueu compartir a german llerena (arrova) sant cugat.cat (tot junt, sense punts ni guions, ho hem separat només per evitar spam). (Si pesa una mica ja no entrarà, per tant escriviu-me i us dic una altra adreça amb més capacitat).

Sobirania alimentària, agroecologia, agroecologia escolar, hort…

Com treballar educativament

Avaluació de la feina feta

Els dies 1 i 3 de juliol 2015 hem avaluat la feina feta durant el curs. Aquí teniu l’avaluació feta.

mapa_barcelona_sostenible_tasca_projectes_cultura

logoXESC

XCSlogo

 

logoXEMRV

 

 

 

logo_UAB2

logoAjlogo4