Projectes d’Aprenentatge Servei (2011-2012 i 2014-…)

Aquesta metodologia de treball està orientant tota una dinàmica de la xarxa escolar per la qual l’alumnat de secundària s’implica en l’aprenentatge de l’alumnat de primària i infantil (en aspectes com l’hort, el compostatge o les llegendes tradicionals agrícoles). Els IES Angeleta Ferrer i Sensat i el Joaquima Pla i Farreras, així com el PQPI-PTT, de secundària, estan formant grups d’alumnes que intervenen a les escoles de Catalunya, Tricicle, Gerbert d’Orlhac, Collserola i Ciutat d’Alba amb diversos tallers. Darrerament, l’Arnau Cadell també ha fet una experiència ben interessant.

A continuació us explicarem quina ha estat aquesta història d’agroecologia escolar a través de l’aprenenttage servei.

Inici

En el marc del grup de treball ESLV (coordinat per la UAB i l’ajuntament) es va plantejar, el curs 2011-2012, introduir l’ApS com a eina per millorar la participació de la secundària en el treball en xarxa per l’agroecologia escolar. Dèiem: “L’ApS és una metodologia de treball per la qual un grup aprèn mentre prepara i desenvolupa un servei a la comunitat. Amb l’ajuda del Centre Promotor de l’ApS a Catalunya i de la Diputació, durant aquest curs desenvoluparem un procés d’ApS amb la secundària de l’ESLV com a mecanisme dins del projecte d’Agroecologia Escolar que desenvolupem amb l’Agenda 21 Escolar” (28/09/2011).

Prèviament havia sorgit la necessitat en el grup i alguna experiència que quadrava amb el plantejament d’ApS (1). L’Anna Mª Castellví havia demanat als centres de primària i infantil que els demanessin la participació, perquè el seu alumnat de secundària estaria molt content de poder col·laborar amb altres. El curs anterior havíem estat explorant el nou plantejament de currículum per competències i també es veia caure els efectes de les retallades, de manera que aprendre ajudant-nos mútuament semblava una bona orientació.

La proposta va agafar la forma de que l’alumnat gran es preparés per ajudar al més petit (encara que aquest podia estar més preparat en qüestions d’hort que el primer, però el que comptava era la motivació). El marc era l’hort i concretament el projecte de llavors. A més, el curs anterior havíem fet sessions sobre salut i medicinals i hi havia ganes de treballar-ho amb l’alumnat.

Primera formació

El cinquè curs d’ESLV es va planificar tot un curs de formació i acompanyament amb l’ajuda de l’Àngel Arroyes del centre promotor de l’ApS i de la Diputació de Barcelona: des del 20 d’octubre 2011 fins el 23 de maig de 2012. Veure els documents a sota. Aquesta formació es va considerar part de la dinàmica d’ESLV, tot i que es van realitzar algunes sessions específiques per la secundària, a la que es convidava a professorat i educadors/es d’altres nivells com a acompanyants.

En aquest curs es va promoure una segona experiència de l’IES Angeleta Ferrer i Sensat (2) amb les escoles Ciutat d’Alba i l’Escola Bressol Municipal El Tricicle. També una experiència del grup PTT-PQPI amb el parvulari de l’escola Catalunya (3). L’IES Joaquima Pla i Farreras havia realitzat anteriorment una activitat sobre compostatge amb l’escola Gerbert d’Olhac (4). Ara es va planificar incloent també l’escola Collserola (5).

Avaluació

El grup ESLV va avaluar el 23 de maig de 2012 a l’escola La Floresta els processos d’ApS realitzats. Va participar la Sara Maroto de la Diputació. També la Maria i l’Anna de vsf-Justícia Alimentària Global, que més endavant adoptarien l’estatègia de treball amb la secundària.

El procés del PQPI-PTT va quedar establert i encara funciona. La resta no, depèn d’una organització complexa entre actors, que es va ressentir de les retallades (no podríem fer tants transports, per exemple) i de dedicar l’atenció a altres qüestions.

Nova època

Un parell de cursos més tard, ja sense l’ESLV actiu, es va realitzar la primera de les experiències que anomenem “recapte crític i solidari d’aliments” amb l’INS Arnau Cadell (6). Aquesta, va entroncar-se finalment amb el procés d’hort solidari de l’escola Turó can Mates (7).

El curs 2016-2017 ha nascut una col·laboració entre el PTT de Jardineria-hort i l’escola Collserola, en part per una bona relació entre experts hortícoles i en part com a encàrrec de l’escola al PTT com a “mà d’obra barata” per continuar construint el projecte de Jardí de les Olors. (8)


Experiències

  • (1) L’IES Angeleta Ferrer i Sensat porta la història de Sant Medir i les tècniques de manteniment de les llavors a l’Olivera i el turó can Mates

El 9 de desembre de 2009 el grup ESLV s’havia plantejat les tradicions agrícoles. El Paco Carbó havia insistit sobre la tradició de Sant Medir. En l’acta d’aquella trobada es diu: “Conclusions: Finalment, ens proposem la festa de Sant Medir com a objectiu comú per pensar com recuperar-la i lligar-la a l’hort. Altres festes s’aniran treballant pels diferents centres i ho anirem recollint per compartir-ho”.

A partir d’aquella idea, es va començar a treballar i es va consultar al Museu, a l’Helena Minuesa, que de seguida va reaccionar molt bé. El Museu de Sant Cugat es va preparar amb una obra de teatre la història de la fava de Sant Medir. Medi Ambient, amb Argelaga, es va preparar un taller sobre el manteniment de les llavors en bon estat per poder-les conservar. Aquesta tallers es van realitzar a l’alumnat de Tecnologia de l’Anna Mª Castellví a l’IES l’Angeleta Ferrer i Sensat. Després, aquest va anar a les escoles l’Olivera i Turó can Mates a realitzar els tallers. Es va valorar molt bé i teníem ganes de repetir-ho i ampliar-ho.

  • (2) L’IES Angeleta Ferrer i Sensat porta la història de Sant Galderich al Ciutat d’Alba i el Tricicle

Projecte presentat per l’Anna Castellví al grup ESLV. L’alumnat escolta del seu professorat la història de Sant Galderich, un sant que va ser substituït en el seu dia per la versió espanyola: Sant Isidre. Van preparar una obra de teatre i la van anar a representar a l’escola bressol municipal El Tricicle. Un cop allà, l’alumnat de l’escola bressol els va ensenyar la seva taula d’hort. Més endavant, van rebre al seu centre l’escola Ciutat d’Alba que va venir a veure l’obra a l’institut.

  • (3) El PTT-PQPI de jardineria acompanya l’alumnat de p4 de l’escola Catalunya

La Montse Gonzàlez del PTT-PQPI va presentar l’experiència realitzada dins del que anomenen “projecte integrat” per la qual el seu alumnat de Jardineria visita el de p4 de l’escola Catalunya i escolta els seus dubtes i necessitats. Llavors, es preparen per poder respondre i ajudar, i durant bona part del curs fan acompanyaments a grupets petits.

  • (4) L’IES Joaquima Pla i Farreras realitza un taller de compostatge per inaugurar una compostadora a l’escola Gerbert d’Orlhac

El Josep Maria Casado , amb l’ajuda de l’ajuntament i del grup de treballadors/es temporals (Pla d’Ocupació Extraordinari del 2011), va desenvolupar un taller de compostatge amb la intenció de realitzar-lo a l’escola Gerbert d’Orlhac. Van rebre la visita de la mestra i directora de l’escola, que els va explicar que hi havia també alumnes autistes i que necessitaven power points i explicacions adaptats.

  • (5) L’IES Joaquima Pla i Farreras torna a repetir l’experiència de compostatge amb les escoles Gerbert d’Orlhac i Collserola

Aquesta vegada s’havia comptat també amb l’ajuda de la Miren Rekondo de la UAB. L’Anna Fitó, de l’escola Gerbert d’Orlhac, va preparar amb el seu alumnat preguntes per dur-les a l’institut i que l’alumnat de secundària les rebés abans d’anar a fer el taller. Calia més coordinació de tots els actors, però molt positiu.

  • (6) Respostes a la pobresa alimentària des de la sobirania alimentària, amb l’INS Arnau Cadell

L’INS Arnau Cadell, a través de l’Ester Puigmartí, havia començat a fer ApS. Es va provar de fer un treball d’Aprenentatge amb tot el curs, encara que el Servei es realitzés només per part d’un grup petit. Aquesta proposta ha anat evolucionant. El curs 2014-15 va consistir en tres sessions abans del recapte d’aliments que feia habitualment del centre. El curs 2015-2016 es va desenvolupar una experiència llarga i interessant que va entroncar a l’escola Turo can Mates. El curs actual 2016-2017 estem ampliant l’experiència a l’escola Thau i comencem a parlar-ne amb l’INS Angeleta Ferrer i Sensat, apart de continuar amb l’INS Arnau Cadell.

Perquè no sigui mà d’obra barata, s’ha estructurat aprofitant alguna de les bones intuïcions de l’aprenentatge servei: un encàrrec amb sentit, un acostament i reconeixement entre actors i un agraïment. Per començar, es va realitzar una videoconferència entre l’alumnat de l’escola Collserolai el del PTT. En aquest, l’alumnat de primària va demanar al de secundària que vinguessin a treballar al seu hort i al Jardí de les Olors. Van acompanyar amb tot de cartes i dibuixos que van “tocar” els adolescents, que aquell dia no van oblidar dur-se l’equip (botes i uniforme) de treball a casa pel dia següent, quan havien quedat davant l’escola!

El grup d’alumnes de primària, el dia següent, va acollir el grup del PTT quan aquest va arribar. I aquest va treballar de valent amb travesses i teles de jardí.


Documents:

  1. Plantejament de treball sobre l’ApS al nostre grup.
  2. Proposta feta pel Centre Promotor de l’ApS, que treballa amb nosaltres gràcies a la Diputació de Barcelona. Guia de “com començar…” del CPApS. Publicació “¿Com fer ApS en els centres educatius?”
  3. Projecte de l’IES Angeleta Ferrer i Sensat amb l’escola bressol El Tricicle i l’escola Ciutat d’Alba.
  4. Projecte del PQPI-PPT amb l’escola Catalunya.
  5. Projecte i presentació de l’IES Joaquima Pla i Farreras amb les escoles Gerbert d’Orlhac i Collserola. Proposta d’ampliació de la XICA del CEPA de la qual surt la iniciativa. Presentació de la mestra de primària que explica a l’alumnat de secundària com treballar amb els seus alumnes. Fitxa per treballar les preguntes del Gerbert. Preguntes de 4rt del Collserola. Un exemple de ppt fet per alumnes.
  6. Acta de la trobada de plantejament del curs. Presentació de la proposta.
  7. Acta de la trobada de concreció dels projectes.
  8. Acta d’avaluació de les tres experiències.
Anuncis