I els menjadors? nova etapa!

En la nostra experiència particular de treball amb el sistema alimentari escolar dels primers deu anys, s’ha desenvolupat prou l’àmbit de la producció, amb horts i granges, tot i que queda molt per fer encara. Però què passa amb altres àmbits del sistema alimentari escolar? per exemple, què passa amb l’àmbit del consum dins de l’agroecologia escolar?

Els menjadors escolars

El menjador escolar ecològic és un projecte molt potent en alguns centres, i molt ridícul en d’altres, hi ha moltíssima diversitat. Avui dia ja podem dir que tenim prou quantitat de projectes en marxa, per exemple a Catalunya, cosa que fa un temps no era tan fàcil de dir. Molts d’aquests projectes, a més, tenen un projecte educatiu al darrere. El que segurament és cert, i ens caldria aprofundir per saber-ho del cert, és que els projectes educatius són molt diversos, i alguns poden no connectar gens amb l’agroecologia. Sabem que grans empreses de menjador, per exemple, amb milions de clients algunes, estan aterrant als menjadors escolars (i no escolars) per “fer-se amb el negoci”, un negoci que consisteix en cobrar de l’administració o les famílies quantitats fixes (un escenari propi del tardocapitalisme). Aquest és un tema molt important i que cal tenir molt present per als propers anys. Mireu per exemple què n’explica la FAPAC i mireu també què en diu VSF-Justícia Alimentària Global.

Les transicions agroecològiques

Per una altra banda, hi ha processos importants de construcció d’escenaris més agroecològics, per exemple el procés participatiu de transició agroecològica de Collserola, o el que està fent l’ajuntament de Barcelona amb tot d’entitats socials, com explica aquesta nota de premsa. Aquests solen comptar amb el món escolar, sobretot amb els menjadors escolars o en general amb els menjadors públics, com a grans consumidors públics que són. El municipi de Sant Cugat està molt implicat amb aquest programa del consorci de Collserola i l’entitat Arran de Terra. Aquesta darrera està formada per les persones que també impulsen el postgrau de Dinamització Local Agroecològica.

Ens interessa especialment la connexió entre l’agroecologia (o la transició agroecològica de l’entorn, com ara el programa Alimentem Collserola) i l’escola, també com a consumidora, però sobretot com a actor: que l’escola, dins del seu projecte educatiu, desenvolupi una transformació de l’àmbit del consum del seu sistema alimentari escolar amb criteris socials i ambientals, com a part d’una transició agroecològica més àmplia. No només perquè consumeix, sinó perquè transforma (educativament) el sistema alimentari.

És interessant conèixer el treball realitzat a la universitat UQAM, al Québec, sobre el que anomenen eco-alimentació. Per exemple, un estudi sobre l’entorn comunitari de l’escola, el que anomenen “família de l’eco-alimentació“, amb l’exploració del que poden aportar a eventuals projectes educatius, empreses, entitats, persones diverses que potser encara no estan vinculats al món educatiu; conèixer el potencial que tenen.

A Sant Cugat, aquests anys, s’està iniciant una segona etapa en l’agroecologia escolar: la participació dels menjadors escolars. El que pensem és que cal treballar amb una lògica de sistema alimentari escolar: anar de l’hort al menjador. No desenvolupar tota una nova fase desconnectada de l’anterior, sinó lligar bé els projectes educatius -que siguin un de sol- de l’hort (habitualment temps lectiu) i  del menjador (habitualment temps de lleure). La connexió amb la pagesia és sempre important, tant en el treball amb l’àmbit de la producció com el del consum; de fet, can Monmany, i la tasca de l’Ortiga, són el recurs més important de suport als horts escolars de primària i permeten un treball entre pagesia i escola. Això es podria enriquir amb aromàtiques, abelles i altres possibilitats. Però el treball conjunt entre escola i pagesia pel consum té una dimensió diferent en quant a oportunitat de comercialització per a la pagesia de proximitat, i ara s’està explorant i iniciant aquesta fase. Us ho expliquem:

El programa Alimentem Collserola ha impulsat la pagesia de proximitat a Collserola. Exploren la comercialització de proximitat. Els centres de Sant Cugat, i els seus projectes de menjadors (aquí hi ha implicats especialment AMPAs i empreses de menjadors) volen, cada vegada més clarament, productes de proximitat. El programa Alimentem Collserola ha posat en contacte producció i consum per un diàleg.

En aquests dies hi ha un incipient diàleg per lligar temporades de plantacions, menús escolars i preus. Es tracta d’una base molt important per poder organitzar un escenari de participació de l’alumnat en la transformació del seu sistema alimentari escolar… (no podem fer la feina els adults i després explicar-li als nens i nenes, nois i nois… han de poder participar des del disseny!).

Recull sobre el tema:

Associacions:

Articles:

https://xarxaproductesdelaterra.diba.cat/