El llenguatge artístic i l’hort (2009-2010)

Us presentem dues experiències:

  1. El llenguatge artístic es pot treballar aprofitant l’hort. L’escola Joan Maragall ha desenvolupat un treball amb parvulari a partir de l’artista Arcimboldo, que podeu llegir a l’acta de la reunió ESLV del 27 d’abril de 2010.

art eslv2. L’escola Collserola ha desenvolupat un treball de dibuix naturalístic i poemes a primària amb les professores d’art Alba Serra i la Dolors Serra. Ho trobareu explicat en aquesta pàgina i es pot veure el muntatge pas a pas, organitzat per la mestra Imma Ballester, en aquesta presentació.

L’experiència realitzada per l’alumnat de Cicle Mitjà de l’Escola Collserola amb la col.laboració de les artistes Dolors Serra i Alba Serra de l’escola Triangle (L’Art de l’Hort), l’expliquem en aquesta pàgina primer a partir d’aquesta altra, del Centre de Recursos Pedagògics de Sant Cugat.

https://i0.wp.com/www.xtec.cat/crp-santcugat/sostenibilitatarthort1.jpgSi cliqueu a la imatge veureu el muntatge explicatiu que va realitzar la mestra de l’escola Immaculada Ballester.

A continuació ho expliquen les professores de l’escola municipal El Triangle, la Dolors Serra i l’Alba Serra:

Llibre desplegable L’ART DE L’HORT

IMG_0057“El procés de realització va ser el següent:

PRIMERA PART. TREBALL A L’HORT.

Vam partir d’una relació de plantes, elaborada per l’Educadora Ambiental de l’escola, que, a criteri seu, havien de formar part del llibre de l’hort. Els grups de plantes eren quatre:

  • Hortalisses
  • Plantes aromàtiques
  • Flors de l’hort
  • Arbres fruiters

Un cinquè grup eren els altres elements de l’hort: la bassa de peixos, l’espanta-ocells, l’hivernacle, el compostador, la caseta d’eines

Les primeres sessions van ser de dibuix d’observació directa, amb llapis. Una explicació prèvia posava els alumnes en situació d’observar l’estructura de la planta: com és la tija, quina forma tenen les fulles, com es reparteixen; és una planta alta? és baixa, a ran de terra? la textura, es pot dibuixar?

Una eina molt útil van ser les lupes, que permeten descobrir els petits detalls que pot ser a simple vista no percebríem.

També vam mostrar als nens alguns dibuixos de plantes procedents de llibres, i molt especialment, dibuixos de vegetals de l’època medieval, d’una gran precisió i bellesa.
Cada planta va ser dibuixada per diferents nens i nenes. Un cop acabats els primers dibuixos de totes les plantes que ens interessaven, vam introduir els insectes i altres animals que visiten l’hort en diferents moments de la temporada. En alguna ocasió hi va haver la possibilitat d’observar alguns insectes en directe; en general, però, vam recórrer a material de referència: dibuixos i fotografies; es tracta de donar elements que evitin les interpretacions tipus dibuix animat, que a vegades surten a l’hora de representar animals.

SEGONA PART. TREBALL A L’AULA.

Amb el conjunt de tots els dibuixos, vam començar a elaborar el llibre desplegable. Van quedar pendents per una altra ocasió els arbres fruiters i alguns elements de l’hort.

De cada espècie de planta vam seleccionar un dibuix que fos clar i ben estructurat per a ser ampliat i transferit al centre dels plecs de l’acordeó, treball que feia el propi alumne. La resta de dibuixos de la mateixa planta, un cop reduïts, eren enganxats en el conjunt.

Les flors de l’hort les vam ubicar traspassant el límit del full, en un espai perifèric, que és el lloc que ocupen a vegades en els horts.

El següent pas va ser donar el color, amb tèmpera aiguada, o aquarel·la de godet, a fi de no tapar cap detall del dibuix. Va ser un procés laboriós, en petits grups. Calia diversificar les gammes de verds, trobar els matisos de color de cada planta, en la mesura que ens era possible.

La col·locació dels insectes va omplir espais, sense cap criteri concret, i finalment, s’hi van incorporar una part de les poesies treballades a l’aula, centrades en l’experiència de l’hort.

Vam voler incloure també, algunes poesies d’autor, referides a l’hort, que vam col·locar al principi i al final.

Els elements gràfics de la coberta i les guardes, van ser gravats amb gúbia sobre material print-block i estampats sobre el cartró.
Les estampacions que acompanyen les pàgines de textos, van ser realitzades amb elements vegetals entintats, tallats a testa o pel mig: cues de ceba tendra, tronxo de bleda espigada, ceba, cor d’enciam.

VALORACIÓ FINAL

Des del nostre punt de vista, com a mestres de taller externes a l’escola, valorem molt positivament l’actitud i motivació dels nens i nenes en el tema de l’hort escolar. Vam notar una molt bona feina, que en bona part cal atribuir a l’educadora ambiental, en el sentit de la motivació. També a les tutores, que treballen el tema de l’hort d’una manera transversal, lligat als continguts escolars. Per tot això, va ser possible dur a terme la nostra proposta, que encara que hauríem volgut treballar de manera mes àmplia, (hi ha elements i moments de l’hort que no vam poder dibuixar), sí que el treball que vam fer va ser fet amb molta motivació i alegria.

Alba Serra Feu i Dolors Serra Baldrich, Març/Maig de 2010

Fotos de l’exposició final que va mostrar el producte del treball a la biblioteca municipal:

IMG_0048 IMG_0049 IMG_0053 IMG_0054 IMG_0055 IMG_0056  IMG_0058 IMG_0059 IMG_0061 IMG_0062 IMG_0063 IMG_0064