Proposta educativa entre l’aula i el menjador

Una comissió de treball [formada per la comissió de sostenibilitat de mestres de l’escola pi d’en Xandri, l’empresa de menjador i lleure de l’escola (Paidos), incloent l’educadora de l’hort, la cooperativa pagesa l’Ortiga de can Monmany (en representació també) de la pagesia del parc que serveix aliments de proximitat al menjador escolar, que són quatre explotacions pageses ecològiques) i l’Ajuntament] està treballant per un projecte educatiu que acompanyi la incorporació del menjador a l’agroecologia escolar.

Això significa que el menjador ha començat a jugar un rol important en la transformació del sistema alimentari escolar i en la contribució a un sistema alimentari local, i d’això no pot quedar fora l’alumnat. Aquest ha de ser el protagonista principal dels canvis, sigui en l’àmbit productiu (a l’hort) com en el del consum (al menjador).

Es treballen tres propostes (per cadascuna de les tres comunitats: petits, mitjans i grans) en les que l’aula promogui una transformació del sistema alimentari que passi per un pacte amb la pagesia local i el món de la cuina, pel treball a l’hort i per apostes que poden arribar a estudiar i qüestionar els costums escolars i familiars. És imprescindible que els diversos actors i projectes que conviuen a l’escola treballin plegats per un projecte comú, en el que l’alumnat sigui el centre.

El curs que ve es desenvoluparan aquests projectes educatius (un pensat per la descoberta del món pagès i de la cuina, un altre que entra en el món de la mel i la diversitat i el tercer que acompanya l’entrada del programa reaprofitem contra el malbaratament alimentari).

La recerca no està absent aquí, ja que una estudiant universitària de Biologia (UB) n’està fent el seguiment i es planteja quin treball es pot fer entre tots els actors del sistema alimentari escolar.