Participem a les trobades agroecològiques d’arreu

Els centres escolars de Sant Cugat estan presents en les trobades que es fan arreu sobre l’agroecologia escolar o el treball amb horts i menjadors escolars ecològics. El treball educatiu de transformació del sistema alimentari escolar en un millor sistema, més just i sostenible, dóna fruits en forma d’experiències escolars que els centres de Sant Cugat van compartint cada vegada més en trobades amb centres d’altres municipis.

És el cas de la participació de l’institut Arnau Cadell al IV Encuentro de Docentes y Soberanía Alimentaria en Godella (València) els dies 19-21 d’octubre presentant la seva experiència de cooperativa d’alumnes de 4rt d’ESO amb l’hort escolar. Aquí trobareu explicada l’experiència: https://agroecologiaescolar.wordpress.com/2016/12/23/video-valles-educa-el-projecte-de-cooperativa-de-lins-arnau-cadell/ Aquesta trobada (aquí el programa) ha estat promoguda per l’ONG VSF-Justícia Alimentària i pertany al programa Alimentacció de la xarxa d’Escoles per un Món Rural Viu. També ha participat l’associació MEL – Educació Ambiental que treball a a Sant Cugat.

fotos de VSF-Justícia alimentària

També ha estat el cas de la participació de l’escola Gerbert d’Orlhac al I Encuentro de Huertos Escolares realitzat per la Red de Universidades Cultivadas (RUC), Heliantos, Germinando i la Despensa Biológica a Tudela els dies 26 a 28 d’octubre. Allà es va poder compartir la proposta d’agroecologia escolar, de gestió de menjador escolar amb projecte educatiu.

Foto de la Marta Ceballos de la RUC

En les dues trobades es van conèixer moltes experiències escolars que amplien la nostra mirada per promoure nous projectes. S’està conformant una xarxa d’actors diversos: centres, famílies, entitats, administracions, universitats, etc., que promouen de diferents formes la trobada, el compartir i la recerca per millorar. Sant Cugat està implicat sempre que pot perquè cal canvis que van més enllà de les nostres possibilitats:

  • cal clarificar la legislació per saber com podem fomentar la participació de l’alumnat en la transformació del sistema alimentari escolar
  • cal millorar la formació inicial i contínua del professorat en el treball per projectes amb el sistema alimentari, amb l’hort
  • cal organitzar la participació dels actors no educatius (pagesia, per exemple) en els projectes educatius
  • etc.

Tot això no es pot fer només des d’un actor, des dels centres escolars:

  • Les diferents administracions mostren maneres i graus diversos d’implicació. La Junta d’Andalusia, per exemple, n’ha fet una aposta molt gran, i València també, per l’extensió dels horts escolars a tots els centres escolars. Andalusia, a més, adopta una perspectiva de permacultura que ningú més sembla estar adoptant. Els reptes són molts, com ara la integració del treball de Medi Ambient, Educació i Agricultura.
  • Les diferents universitats tenen projectes ben desiguals i interessants de formació, recerca i suport a la millora de professionals docents o educadors/es agroambientals.
  • Les entitats d’educació ambiental tenen realitats molt diferents segons el territori, però comparteixen una precarietat i manca de formació de base generals.
  • Els centres poden haver impulsat l’hort des de les famílies, des de l’equip docent, poden lligar-ho o no amb la resta del sistema alimentari escolar, poden tenir-ho com un projecte marginal o integrat en el currículum, etc. És molt divers, no per territori, sinó per centre!
  • Etc.

Aquesta diversitat i riquesa de plantejaments es fa més gran quant més gran l’àmbit geogràfic. Per això, veiem amb ganes la participació també a la Red Internacional de Huertos Escolares, de base llatinoamericana.

En fi, des de Sant Cugat us volem animar a enxarxar-vos amb nosaltres en aquest món de l’agroecologia escolar, que no para de créixer!

Anuncis