Trobada a Euskadi

Del 26 al 28 d’Abril, més de 100 docents de tot l’estat espanyol es varen reunir a Orduña, Bizkaia, per a compartir experiències i reflexionar sobre l’educació crítica i transformadora cap a un model alimentari més just, sostenible i saludable, basat en els valors de la sobirania alimentària.1

Va ser en el marc del  “I Encuentro de docentes sobre educación para el desarrollo y soberanía alimentaria organitzat per VSF Justicia alimentaria Global y ACSUR Las Segovias, responsables del programa “Alimentacción: Xarxa d’escoles per un Món Rural Viu”.

Aquest és un projecte socioeducatiu sobre la nostra alimentació i com aquesta afecta a l’entorn, la salut i les condicions de vida de les persones productores. En aquets projecte participen escoles de tot l’estat espanyol.

Va ser un moment molt important per compartir reflexions, experiències i vivències al voltant d’una educació alternativa compromesa amb la transformació del model alimentari actual que té efectes negatius pel medi ambient, la salut i empobreix a una gran part de població del planeta.

Així, la ponència de Juanjo Celorio, professor a la facultat d’educació de la Universitat del País Basc i membre d’HEGOA, ens va posar un marc il.lusionador sobre el rol de l’educació al servei de la transformació social i el paper fonamental del docent en aquest moment econòmic, social i polític que ell anomena de “transició”,  per al qual ens cal una “educació en transició”, que hem de repensar i construir entre tots i totes.6

Per començar amb aquest esperit il.lusionador, vam rebre als nens i nenes de l’escola d’Orduña. Per presentar-nos el que havien treballat amb el programa “Alimentacción” al llarg d’aquest any,  varen començar amb el vídeo “Negutegui”  on ens ensenyaven totes les activitats realitzades: l’hort escolar i la sobirania alimentària. També varen representar una obra de teatre : “Kattalin eta Jentilak“  basada en el mite basc de l’inici del cultiu del blat a Euskal Herria, el tema del qual incideix en la importància de les llavors locals i la biodiversitat.

Amb la presentació d’experiències treballades a centres educatius de diverses Comunitats Autònomes,  entre els quals hi va haver la presentació del grup ESLV, vam poder reflexionar sobre diferents temàtiques:100_7749

– Com anar introduint en el pla de centre i poc a poc en el currículum la temàtica de la sobirania alimentària a través d’activitats treballades durant tot l’any en els centres educatius, a partir de la Unitat Didàctica sobre Sobirania Alimentària treballada per la “Xarxa de Centres Educatius cooperants” de Menorca.

– Com enfocar la participació de la comunitat educativa en l’Hort Escolar, a través de l’escola infantil “El Llano” de Cadis i la seva experiència de participació d’avis i àvies en l’Hort escolar.

– Com SÍ es possible aconseguir un menjador escolar “sobirà alimentàriament”, amb menys costos que un càtering, més saludable, sostenible i dinamitzador de l’economia local i per tant del món rural. Ho han aconseguit gràcies al treball voluntari, la militància i la il.lusió de l’AMPA de l’escola de Larrabetzu, a Bizkaia.100_7760

– Com es pot treballar en xarxa l’agroecologia escolar, amb un model educatiu basat en la investigació-acció, i la participació conjunta persones docents i alumnes, per a la construcció conjunta de coneixement des de la pròpia experiència. El grup ESLV de Sant Cugat.

A la tarda, els tallers més pràctics van ajudar a aterrar la reflexió i anar construint noves idees i eines de treball educatiu al voltant de la sobirania alimentària: la lectura de l’etiquetatge i la reflexió sobre si sabem el què mengem a través del taller “Experiments amb menjar”. La noció de sobirania alimentària a través d’anar a comprar a un mercat transparent on hem analitzat diferents maneres de produir els aliments i les seves conseqüències: Taller de “Mercat Transparent”. La reflexió sobre el món rural, les imatges que en tenim i reproduïm i en especial el paper de la dóna en el món rural, en el taller “Món Rural”. I finalment, com treballar les competències educatives a través de l’hort escolar al taller “L’hort escolar com a eina didàctica”. 100_7714

La ubicació, Orduña, té un perquè. 
Orduña és una població rural on es ve treballant l’agricultura ecològica, l’educació transformadora, els circuits curts de consum i l’economia local.

Per això ha calgut el treball conjunt i en xarxa de l’associació de persones productores d’Orduña, Ekoispen, l’associació de ramaders i ramaderes i el recolzament institucional de l’Ajuntament, que ha declarat el municipi, Municipi en favor de la Sobirania Alimentària.100_7788

En el marc de l’encontre vam poder visitar l’explotació ramadera agroecològica i sentir de primera mà el testimoni de productors i productores ramaderes i com, a través de l’associació, el convenciment, i de molt esforç conjunt,  han anat transformant les seves explotacions cap a una ramaderia extensiva, més sostenible ambientalment i econòmica que els permet un millor nivell de vida i mantenir viu un futur pel món rural. Això acompanyat d’un procés de dignificació de la vida pagesa, en especial de les dones pageses que ens va emocionar a tots i totes.

100_7800

Si voleu més informació o veure fotos, podeu fer-ho al nostre web: www.alimentaccion.net i al faceboock alimentacción.100_7784

Marxem tots i totes amb les piles carregades per seguir lluitant: que aquest encontre sigui una llavor que propiciï  el canvi necessari cap a una nova escola que condueixi a una nova societat conscienciada, crítica, democràtica que inclogui i treballi la Sobirania Alimentària.

Maria Lidón,

vsf-Justícia Alimentària Global

ESLV

Anuncis