Un blog ple d’imatges: els peus de foto (proposta del Xavier Fontich)

Proposta: treball de llengua al blog a partir de les fotografies que anem fent dels nostres horts

Gènere lingüístic que es treballa: els peus de foto

Descripció (els exemples s’inspiren en la campanya electoral, disculpeu):

  • Els peus de foto són aquells textos breus, habitualment d’una sola línea, que els diaris inclouen a la part inferior de les fotografies per comentar algun aspecte de la imatge.
  • Es tracta normalment de sintagmes nominals, breus (“El candidat”) o més llargs (“El candidat al final del míting”).
  • Poden incloure referències detallades a accions de la imatge (“El candidat aixecant els braços al final del míting”), a l’escenari (“El candidat al final del míting celebrat al Palau de la Música”) o a les circumstàncies de l’actualitat (“El candidat al final del míting preocupat per les denúncies de corrupció”).
  • Poden incloure aspectes valoratius, com ara adjectius (“El candidat, eufòric”), sintagmes (“El candidat, amb ulls cansats”) o comparacions (“El candidat, aixecant els braços com un nou Moisès”) i metàfores (“El candidat, un Moisès aclamat pels seus seguidors”)
  • Es pot tractar d’un sintagma nominal amb oració (“El candidat al final del míting que va haver de ser interromput pels crits de “Fora!” d’un espontani”) o ser en realitat una oració (“El president al final del míting s’abraça a la seva dona dalt de l’escenari”).

Aspectes lingüístics:

  • Permet treballar l’adjectivació (relativa al físic de persones, als aspectes emocionals, a escenaris i paisatges, a l’aspecte de determinats vegetals…) i la inclusió d’oracions subordinades (“que…”).
  • Permet treballar la captació sintètica d’un instant.

Avantatges:

  • Es treballen aspectes lingüístics d’una manera àgil mentre es va alimentant el blog.
  • No reclama grans dots d’imaginació ja que es tracta de textos denotatius que acompanyen una imatge.
  • Tot i això poden donar peu a textos més llargs, amb aspectes valoratius.

Procediment possible:

  • Cal organitzar la manera com els alumnes es van alternant per tal de penjar les fotos de l’hort amb el respectiu peu de foto.
  • Cal buscar moments en què la resta del grup estigui fent alguna tasca perquè per parelles els alumnes emprin l’ordinador de l’aula per anar gestionant aquest procés.

Veieu un exemple d’aquest bloc.

Anuncis